W dniach od 21.06.2022 do 25.11.2023 zostało przeprowadzone 13 jednodniowych szkoleń dla zespołu AOON (asystenci, psycholog, wolontariusze) oraz trenerów pracy poświęcone niepełnosprawności. Celem szkolenia było zwiększenie umiejętności pracy z osobami niepełnosprawnymi, wypracowanie wspólnych metod pomocy zespołu AOON oraz Trenerów pracy. Szkolenie odbyło się dzięki sfinansowaniu programu przez Fundację CLARK im. Erica i Very Clark ze środków własnych fundacji. Z uwagi na ograniczenia wywołane dużym zainteresowaniem szkolenie przeprowadzone zostały w formie hybrydowej. Szkolenia skierowane były głównie dla osób pochodzących z Ukrainy, którzy uciekają przed skutkami napaści Federacji Rosyjskiej na Ukrainę znających język polski na poziomie komunikatywnym/dobrym. Po zakończeniu kursu osoby otrzymały Zaświadczenie/Certyfikat ukończenia kursu podnoszącego kwalifikację zawodowe.
W ramach grup szkoleniowych przeszkolono 195 osób. Łączny czas wszystkich grup szkoleniowych wyniósł szkolenia stacjonarny 9 grup po 8 godz. = 72 godz., dla grup online 4 grupy x 8 godz. = 32 godz.
Prowadzenie: mgr Mirosław Mistrzak – nauczyciel, pracownik socjalny, pośrednik pracy, doradca zawodowy.


W odniesieniu do uwarunkowań społecznych niepełnosprawności i do sytuacji osób z niepełnosprawnościami, mało jest osób, które nie zgodzą się z twierdzeniem, że niepełnosprawność (fizyczna, czuciowa czy umysłowa) ma wpływ na wiele aspektów życia osobistego i społecznego osób nią dotkniętych. Pomimo, iż wpływ ten może być mniejszy lub większy, według typu i stopnia niepełnosprawności, wrodzonej lub nabytej po urodzeniu, prawdą jest, że niepełnosprawność kształtuje i warunkuje sposób życia tych osób, sposób, w jaki nabywają one i rozwijają swoje przyzwyczajenia oraz sposób, w jaki realizują funkcje w życiu osobistym i społecznym.
Model kształcenia AOON oraz trenerów pracy
W standardowym, uniwersalnym modelu szkolenia osobistego asystenta osób z niepełnosprawnościami (AOON) czy też trenera pracy najważniejsze jest:
1. Zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji przekrojowych związanych z problemami niepełnosprawności, pozwalających na odpowiedzenie na najprostsze pytania, a mianowicie: • Kim są osoby z niepełnosprawnościami? • Jakie są definicje i pojęcia dotyczące różnych typologii niepełnosprawności? • Jak postrzegać i oceniać specyficzne uwarunkowania osób z niepełnosprawnościami? • Jakie są kontekstowe problemy niepełnosprawności, tj. w szkole, rodzinie, w pracy i w życiu społecznym? • Jak zachować się w sytuacjach krytycznych podczas pracy z osobami z niepełnosprawnościami? • Jak motywować do działania i aktywizować osoby z niepełnosprawnością?
2. Uzyskanie odpowiedniej wiedzę na temat problemów, dotyczących osób z niepełnosprawnościami, w różnych kontekstach życia: • W kontekście doświadczeń społecznorodzinnych• W kontekście afirmacji i osiągnięć szkolnych, społecznych, zawodowych, rodzicielskich • W kontekście socjalizacji i współżycia
3. Zapoznanie się z przepisami prawa i konkretnymi formami rehabilitacji obowiązujące w zakresie krajowym, mającymi na celu wsparcie potrzeb osób z niepełnosprawnościami, ze szczególnym uwzględnieniem: • Znajomości podstawowych przepisów, wytycznych europejskich i krajowych, odnoszących się do kwestii niepełnosprawności; • Znajomości głównych strategii i środków krajowej i europejskiej polityki na rzecz rehabilitacji, integracji i uczestnictwa w życiu społecznym i w kontekście aktywnego uczestnictwa obywatelskiego; • Znajomości krajowej strategii i planowania prowadzących do integracji zawodowej, integracji i uczestnictwa w życiu społecznym, autonomii i niezależnego życia osób z niepełnosprawnościami • Znajomości konkretnych środków wspierania integracji zawodowej i integracji społecznej, programów motywacyjnych oraz instytucji oficjalnych i społecznych, które je udostępniają.
4. Zapewnienie osobistym asystentom (AOON) przygotowania w zakresie umiejętności technicznych koniecznych do udzielania pomocy i wsparcia osobom z niepełnosprawnościami, aby po zakończeniu szkolenia wykazali się umiejętnościami i wiedzą w zakresie: • Odpowiedniej komunikacji i interakcji z osobami z niepełnosprawnościami • Radzenia sobie z problematycznymi sytuacjami w różnych kontekstach (interakcja, wsparcie, empatia, skuteczność…) • radzenia sobie w sytuacjach krytycznych – m.in. pierwsza pomoc przedmedyczna • Działania i interakcji z różnymi osobami i kontekstami w relacjach codziennych, • Umiejętnością skutecznego informowania, tworzenia alternatyw i poszukiwania rozwiązań • Udostępniania informacji w podejmowaniu decyzji osobie, której asystują • Promowania praw osób z niepełnosprawnościami oraz promowania postępowań i zachowań zgodnie z tymi prawami. • Wiedzy jak zapobiegać konfliktom i ograniczeniom • Zdolności do zarządzania problemami i przeciwnościami losu. • Zdolności do rozwiązywania pojawiających się sytuacji • Zdolności do pośredniczenia w rozwiązywaniu problemów z innymi osobami i / lub instytucjami. • Zarządzaniem czasem i skutecznością działań • Rejestrowaniem, analizowaniem i oceną sytuacji wielowymiarowych / kompleksowych • Zgłaszania i wyważania wyników swojej interwencji.