Nareszcie między ludźmi

Projekt pn: „Nareszcie między ludźmi – wzmocnienie zdrowia psychicznego i fizycznego po lockdownie”

CEL PROJEKTU: Celem głównym projektu jest zwiększenie integracji i zaangażowania mieszkańców miasta Lublin w działania oddolne na rzecz dzieci, rodzin poprzez niwelowanie skutków wywołanych lockdownem w czasie COVID-19.

CELEM SZCZEGÓŁOWYM PROJEKT: jest wzrost zaangażowania lokalnej społeczności w życie społeczne po pandemii oraz zaangażowanie w działania wolontariatu w szczególności osób nieaktywnych zawodowo tj. młodzież, bezrobotnych oraz osób w wieku 60+

UZASADNIENIE POTRZEB REALIZACJI: O ile dzieci i młodzież są grupą stosunkowo najmniej zagrożoną ciężkim przebiegiem choroby wywołanej wirusem COVID oraz potrzeba objęcia dzieci i młodzież wsparciem wychowawczym, profilaktycznym i pomocowym jest tym większa, że wymogi izolacji społecznej i reżimu sanitarnego znacznie ograniczyły skalę i dostępność działań w tym w zakresie a rodzice i wychowawcy sami znajdują się w sytuacji kryzysowej, co utrudnia im udzielanie wsparcia. Brak działań profilaktycznych w okresie przedłużającego się stanu kryzysowego związanego z epidemią COVID-19 w krótkim okresie doprowadzi do znacznego pogorszenia się stanu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, a w długim okresie doprowadzi do znacznego pogorszenia się stanu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, który może spowodować wzrost zachowań ryzykownych i problemów (w tym nadużywania substancji psychoaktywnych, przemocy, uzależnień behawioralnych, itp.).Właściwa troska o kondycję psychiczną uczniów wymaga umożliwienia im udziału w zajęciach wychowawczych i programach profilaktycznych w okresie nauki zdalnej, hybrydowej i stacjonarnej, ale także stworzenia możliwości realizacji pasji, zażywania ruchu na świeżym powietrzu, kontaktu z przyrodą, udziału w zajęciach sportowych, kontaktu offline z innymi. Rozszerzenie oferty takich zajęć należy wprowadzać metodami zapewniającymi bezpieczeństwo epidemiczne, a nie całkowicie z nich rezygnować. Im szersza będzie gama zajęć dających okazję do wsparcia psychicznego oraz zdrowego rozwoju w różnych dziedzinach, tym mniej będzie dzieci i młodzieży potrzebującej profesjonalnej pomocy psychologicznej. Potwierdzeniem potrzeb takich działań są ogólno dostępne raporty i ankiety przeprowadzane przez instytucje tj. OBOP, GUS, IBSON oraz bezpośrednie rozmowy z rodzicami dzieci i młodzieży przez członków grupy nieformalnej. Potrzeba ta jest tym większa, że wymogi izolacji społecznej i reżimu sanitarnego znacznie utrudniają szybkie diagnozowanie problemów, a jednocześnie radykalnie ograniczają różnorodność zdrowych form aktywności wśród dzieci i młodzieży umożliwiających harmonijny rozwój fizyczny, emocjonalny, intelektualny, społeczny i duchowy. Ograniczona została skala i różnorodność form wsparcia wychowawczego. Radykalnie spadła skala realizowanych programów profilaktycznych. Jednocześnie rodzice i wychowawcy, którzy powinni stanowić podstawowe źródło wsparcia psychicznego dla dzieci i młodzieży, sami doświadczają skutków sytuacji kryzysowej związanej z COVID-19, co utrudnia im udzielanie efektywnego wsparcia. Cechą trwającej sytuacji jest ciągła zmienność i nieprzewidywalność, zburzenie zwyczajnego rytmu dnia, przeciążenie obowiązkami, przeciążenie kontaktem z komputerem i zwiększone obawy o najbliższych. Wszystko to razem silnie wpływa na stan emocjonalny jednostek, kondycję psychiczną rodzin i wszystkie inne relacje między ludzkie.

ZMIANA SPOŁECZNA: Dzięki realizacji projektu dojdzie do zmian społecznych tj: poprawa dobrostanu dzieci i młodzieży, ale także dbanie o zdrowie i kondycję przyszłych osób dorosłych. Specjaliści są zgodni, że wczesne lata życia mają wielki wpływ na zdrowie psychiczne oraz dobre funkcjonowanie poznawcze, emocjonalne i społeczne człowieka. Dobre zdrowie psychiczne w okresie dzieciństwa jest warunkiem optymalnego rozwoju, efektywnego uczenia się, budowania satysfakcjonujących relacji z ludźmi, dbania o własne zdrowie fizyczne i samodzielnego radzenia sobie w dorosłym życiu. Ochrona zdrowia psychicznego młodych ludzi jest więc inwestycją na przyszłość. Zdrowie psychiczne dzieci i osób dorastających w znacznej mierze zależy od wpływu bliskiego otoczenia społecznego. Dobre zdrowie kształtuje się u dziecka dzięki pozytywnym doświadczeniom już w najwcześniejszym okresie życia w kontaktach z opiekuńczymi i kompetentnymi rodzicami, nauczycielami. Działaniami z zakresu promocji zdrowia należy więc objąć znaczące dla dziecka osoby dorosłe z jego otoczenia – rodziców. Kolejną zmianą społeczną która zostanie osiągnięta jest przywrócenie zdolności do przeżywania (doświadczania) i wyrażania szerokiego wachlarza emocji, takich jak: radość, smutek, gniew, przywiązanie – we właściwy i konstruktywny sposób, pozytywna samoocena, szacunek dla innych i samego siebie, głębokie poczucie bezpieczeństwa oraz zaufanie do siebie i świata, zdolność do inicjowania i podtrzymywania znaczących głębszych relacji (przyjaźń, miłość) oraz uczenia się funkcjonowania w sposób produktywny w świecie żywym.. Zadaniem projektu jest także pomoc uczestnikom w odkryciu ich potencjału oraz uwrażliwienie rodziców na potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży.

Skip to content